ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR AIRCONDITIONINGINSTALLATIEWERK VOOR CONSUMENTEN

Deze Algemene Voorwaarden voor Airconditioninginstallatiewerk voor Consumenten  van de Nederlandse Vereniging van Ondernemingen op het gebied van Koudetechniek en  Luchtbehandeling (NVKL) zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond  in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal 

Economische Raad. Zij treden in werking per 1 april 2013.  

Gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te ’s-Gravenhage, d.d. 19 februari 2013 onder nr. 13/2013. 

AFDELING I. Algemene bepalingen 

ARTIKEL 1 Definities  

  1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: Consument: de natuurlijke persoon, die niet handelt in de uitoefening  van een beroep of bedrijf en die een overeenkomst aangaat met  betrekking tot een airconditioninginstallatie; 

Installateur: de natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NVKL, een  overeenkomst sluit betreffende een airconditioninginstallatie; 

Werk: het totaal van de tussen de consument en de installateur  overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door de installateur  geleverde materialen; 

Installatie: airconditioninginstallatie, waaronder begrepen een  warmtepompinstallatie; 

Meer- en minderwerk: door de consument gewenste toevoegingen aan  respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk die leiden  tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom; Onderhoud: alle periodieke werkzaamheden die gericht zijn op  bedrijfszeker en veilig gebruik van de installatie; 

Service: het geheel van handelingen gericht op onderzoek naar en/of  verhelpen van de oorzaak van een onverwacht opgekomen gebrek zoals  bijvoorbeeld storing, verstopping of lekkage; 

Onderhoud/serviceabonnement: de overeenkomst die de installateur  verplicht tot het geregeld verrichten van onderhoud en/of service aan  een installatie; 

Stelpost: een als zodanig in het aanbod c.q. de overeenkomst  aangeduid bestedingsdoel met een daarbij genoemd geldsbedrag,  dat in de aanneemsom is begrepen en ten laste waarvan nader in  de overeenkomst beschreven uitgaven worden gebracht, waarbij  het geldsbedrag op een zodanig niveau moet zijn gesteld dat  het bestedingsdoel met het genoemde geldsbedrag kan worden  gerealiseerd; 

Geschillencommissie: Geschillencommissie Airconditioninginstallatie van  de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, Postbus  90.600, 2509 LP Den Haag. 

  1. Alle in deze voorwaarden genoemde bedragen zijn inclusief BTW. 

ARTIKEL 2 Werkingssfeer 

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het tussen een  consument en een installateur overeengekomen werk met betrekking  tot een installatie, met uitzondering van onderhoud en service verricht  binnen het kader van een onderhoud/serviceabonnement. 

AFDELING II. Aanbod 

ARTIKEL 3 Aanbod van de installateur 

  1. Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of langs elektronische weg  gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.  Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk  gedurende 20 dagen na ontvangst. Op ieder aanbod zijn de volgende  leden van dit artikel van toepassing. 
  2. Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten  werkzaamheden en de te leveren materialen, die voldoende  

gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de  consument mogelijk te maken. 

  1. Het aanbod vermeldt het tijdstip waarop dan wel de periode waarin met  het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur  van het werk. 
  2. Het aanbod geeft inzicht in de prijsvormingmethode die zal worden  gehanteerd: aanneemsom of regie. 

−  Bij de prijsvormingmethode aanneemsom komen partijen een vast  bedrag overeen waartegen het werk wordt verricht. 

−  Bij de prijsvormingmethode regie doet de installateur een  

nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (onder andere  

eenheidsprijzen per uur van te verrichten arbeid en eenheidsprijzen  

van benodigde materialen). Desgewenst geeft de installateur,  indien de situatie hem dat mogelijk maakt, een indicatie van de te  verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs. 5. Het aanbod vermeldt de betalingswijze. 

  1. De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische  omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door de installateur of  in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de installateur.  Zij mogen niet zonder zijn toestemming aan derden ter hand worden  gesteld of getoond. Zij mogen evenmin zonder zijn toestemming worden  gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt  verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door  de installateur gedaan verzoek franco aan hem te worden toegezonden. 
  2. Indien de consument het aanbod niet accepteert, is de installateur  gerechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van  de offerte in rekening te brengen, mits hij de consument direct bij of  na het vragen van het aanbod schriftelijk heeft gewezen op het bestaan  van deze verplichting en op de hoogte van deze kosten. In geval de  installateur van de in dit lid bedoelde mogelijkheid gebruik maakt en  de consument de desbetreffende kosten heeft voldaan, gaan de bij  de offerte behorende tekeningen over in eigendom op de consument,  onverminderd het intellectuele en industriële eigendomsrecht van de  installateur. 
  3. Indien de installateur bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik  wil maken van opslagruimte van de consument, dient hij dit in het  aanbod te vermelden. 
  4. Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene  voorwaarden. 

AFDELING III. Totstandkoming en 

uitvoering van de overeenkomst 

ARTIKEL 4 Totstandkoming 

De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door  de consument. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk  langs schriftelijke of elektronische weg. In geval van elektronische  aanvaarding door de consument bevestigt de installateur langs  elektronische weg de ontvangst van de opdracht aan de consument.  Indien de consument het aanbod mondeling aanvaardt bevestigt de  installateur de opdracht bij voorkeur schriftelijk dan wel elektronisch.  

ARTIKEL 5 Verplichtingen van de installateur 1. De installateur zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen  van de overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht  binnen de normale werktijden van de installateur, tenzij anders  overeengekomen. Indien de opdracht van de consument aan de  installateur strekt tot het verlenen van service, is de installateur  verplicht om zich in te spannen om de oorzaak van het gebrek op te  sporen en vervolgens de oorzaak van het gebrek te verhelpen. 2. De installateur neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van  toepassing zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of  zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk. Een verhoging  van de prijs als gevolg van wijziging van de voorschriften mag aan de  consument worden doorberekend, mits de installateur aantoont dat hij  op het moment van sluiten van de overeenkomst niet van de wijziging  op de hoogte kon zijn. 

  1. De installateur is verplicht de consument te wijzen op de redelijkerwijs  kenbare en voor het werk relevante: 

– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden; 

– onjuistheden in de door de consument verlangde werkwijzen en  constructies; 

– gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht; – gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die  door de consument ter beschikking zijn gesteld; 

– onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte  gegevens; al het voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens  de uitvoering van het werk aan de installateur openbaren en de  installateur terzake deskundig moet worden geacht.

  1. De installateur is aansprakelijk voor schade, tenzij deze hem niet kan  worden toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 500.000 per  gebeurtenis. 
  2. De installateur vrijwaart de consument tegen aanspraken van derden  tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van zijn  werk is toegebracht en te wijten is aan de nalatigheid, onvoorzichtigheid  of verkeerde handelingen van de installateur zelf of van zijn  

ondergeschikten of van andere door hem bij de uitvoering van het werk  ingeschakelde hulppersonen. 

ARTIKEL 6 Verplichtingen van de consument 

  1. De consument stelt de installateur in de gelegenheid het werk te  verrichten. 
  2. De consument zorgt er voor dat de installateur tijdig kan beschikken  over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en  ontheffingen) en de door hem voor het werk te verschaffen gegevens.  De installateur geeft hiervoor desgewenst aanwijzingen op zijn  vakgebied. 
  3. De consument verschaft de hem ter beschikking staande  aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde  energie. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor zijn rekening. 
  4. De consument draagt zorg voor een ongestoord gebruik van de in  artikel 3 lid 8 bedoelde opslagruimte en zorgt als een goed bewaarder  voor de zaken in de opslagruimte. 
  5. De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren  werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de  installateur behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de  uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien  niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de consument  de installateur hiervan tijdig in kennis te stellen. 
  6. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door  een omstandigheid die voor risico van de consument komt, dan dient  de consument de daaruit voor de installateur voortvloeiende schade te  vergoeden indien deze aan de consument kan worden toegerekend. 
  7. De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door: – onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden; 

– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en  werkwijzen; 

– gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht; – gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter  beschikking zijn gesteld; 

– onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte  gegevens; een en ander onverlet de plicht van de installateur om de  consument te waarschuwen op grond van artikel 5 lid 3. 

  1. In geval van een tekortkoming van de installateur bij de uitvoering van  de overeenkomst wijst de consument de installateur daar schriftelijk  op, met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een  redelijke termijn om de tekortkoming te herstellen, tenzij de installateur  reeds door de enkele tekortkoming in verzuim is. 

ARTIKEL 7 Vertraging bij aanvang of voortzetting van het werk 

  1. Indien de installateur zijn verplichtingen terzake van de aanvang of de  voortzetting van het werk niet nakomt, dan sommeert de consument  hem schriftelijk zo spoedig mogelijk met de uitvoering aan te vangen  of het werk voort te zetten. De consument kan er daarbij op wijzen dat  hij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden zal  beschouwen indien de installateur 14 dagen na ontvangst van de brief  in gebreke blijft. De consument is in dat geval bevoegd het werk door  een derde te doen uitvoeren of voortzetten. 
  2. De consument heeft, indien hij van de in het vorige lid bedoelde  mogelijkheid gebruik maakt, recht op schadevergoeding, waaronder  begrepen de eventuele in redelijkheid gemaakte extra kosten om het  werk door anderen te doen uitvoeren of voltooien. De consument mag  dit verrekenen met hetgeen hij aan de installateur nog verschuldigd is. 

ARTIKEL 8 Beëindiging van het werk in onvoltooide staat 1. De consument kan de uitvoering van het werk te allen tijde geheel of  gedeeltelijk beëindigen. 

  1. Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke  vastlegging van de feitelijke toestand van het werk op het moment van  oplevering in onvoltooide staat. 
  2. Tot op het moment van oplevering in onvoltooide staat is de installateur  verplicht, tegen vergoeding, maatregelen te treffen ter voorkoming en  beperking van de schade. 
  3. De consument zal de installateur de hem toekomende aanneemsom  vergoeden, vermeerderd met de kosten van de in lid 3 bedoelde  vergoeding(en) alsook met andere door de beëindiging ontstane kosten  en verminderd met het niet geleverde en de niet gemaakte kosten. 
  4. Indien een prijsvormingmethode is gehanteerd waarbij geen  aanneemsom was vastgesteld, vergoedt de consument aan de  installateur de door de installateur aan het werk bestede loon- en  materiaalkosten, de in lid 3 bedoelde vergoeding(en), de andere  

door de beëindiging ontstane kosten, alsook de gederfde winst die de  installateur over het gehele werk zou hebben genoten. 

ARTIKEL 9 Meer- en minderwerk 

  1. Bij de prijsvormingmethode ‘aanneemsom’ kan de consument nadat de  overeenkomst is tot stand gekomen meer- en minderwerk opdragen,  mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer  bedraagt dan 15% van de aanneemsom. 
  2. In geval van door de consument opgedragen meerwerk kan de  installateur alleen aanspraak maken op een verhoging van de  prijs, indien hij de consument tijdig heeft gewezen op de daaruit  voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de consument dit zelf reeds had  moeten begrijpen. 
  3. Als de som van de uitgaven die ten laste van een stelpost worden  gedaan, hoger of lager blijkt dan het bedrag van die stelpost, wordt de  afwijking verrekend als zijnde meer- of minderwerk. 
  4. Meer- en minderwerk voor een bedrag van meer dan € 300 wordt  voor of bij de opdracht daartoe schriftelijk vastgelegd, behoudens in  spoedeisende omstandigheden. 
  5. Het ontbreken van een document laat de aanspraken van installateur  resp. consument op verrekening van meerwerk resp. minderwerk  onverlet. In dat geval rust het bewijs van de opdracht op degene die de  aanspraak maakt. 

ARTIKEL 10 Onvoorziene omstandigheden 

  1. Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, doet de  installateur hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de consument. 2. Indien de installateur de consument niet kan bereiken, dient hij het  werk te onderbreken, behalve indien de onvoorziene omstandigheid  onmiddellijk handelen vereist. 
  2. Eventuele extra kosten die de installateur moet maken in verband met  een onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en  die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de consument  worden vergoed. 
  3. Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist,  dan zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk  bepalen. 

ARTIKEL 11 Overmacht 

Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk  door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, dan is deze  gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen  vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte kosten. 

ARTIKEL 12 Oplevering 

  1. Het werk is opgeleverd wanneer de installateur aan de consument heeft  medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard. 2. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd: 

– hetzij wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de consument van de  installateur de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid  en de consument heeft nagelaten het werk binnen die termijn te  aanvaarden; 

– hetzij wanneer de consument de installatie (opnieuw) in gebruik  neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een  gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd,  tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet  gerechtvaardigd is. 

  1. Bij overschrijding van een vast overeengekomen opleveringsdatum is de  installateur verplicht de door de consument hierdoor geleden schade te  vergoeden. 
  2. Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn  overeengekomen, wordt het werk op of omstreeks deze datum  opgeleverd. 

AFDELING IV. Betaling 

ARTIKEL 13 Vooruitbetaling/zekerheid 

  1. De installateur is gerechtigd bij een opdracht voor ten hoogste 35%  van het eindbedrag vooruitbetaling te verlangen op voorwaarde dat hij  hiervoor voldoende financiële zekerheid stelt als de consument daarom  verzoekt. 
  2. De installateur kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid  bedingen van de consument. 
  3. Na het sluiten van de overeenkomst kan de installateur zekerheid  bedingen indien hij goede grond heeft te vrezen dat de consument zijn  betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de consument  in dat geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is de  installateur gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voor  zover dit gerechtvaardigd is.

ARTIKEL 14 Betaling in termijnen 

ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR 

AIRCONDITIONINGINSTALLATIEWERK VOOR CONSUMENTEN  AFDELING V. Conformiteit en garantie 

  1. Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in  evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat  geval telkens plaats te vinden uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de  rekening. 
  2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de installateur zijn  verplichting terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt,  heeft de consument de bevoegdheid zijn betaling van een termijn op te  schorten, onverminderd het bepaalde in artikel 8. 

ARTIKEL 15 De eindafrekening 

  1. Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de installateur bij de  consument de eindafrekening in. 
  2. In geval van toepassing van de prijsvormingmethode aanneemsom  bevat de eindafrekening een duidelijke omschrijving van de  

oorspronkelijke opdracht en het eventueel opgedragen meer- en/of  minderwerk. 

  1. In geval van toepassing van de prijsvormingmethode regie bevat de  eindafrekening een specificatie van de gebruikte materialen en de  kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven, en van de  overige kosten. Heeft de installateur een richtprijs genoemd, dan mag  de richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden, tenzij de  installateur de consument tijdig heeft gewaarschuwd voor een grotere  overschrijding van de richtprijs. 
  2. Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 30 dagen na  ontvangst van de rekening. 

ARTIKEL 16 Niet nakomen betalingsverplichting 1. Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder  enige ingebrekestelling in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de  installateur na het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in  artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 één kosteloze betalingsherinnering,  waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en hem alsnog  de gelegenheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze  betalingsherinnering te betalen, met vermelding van de verschuldigde  buitengerechtelijke incassokosten ten gevolge van niet betalen binnen  de hiervoor genoemde termijn. 

  1. Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de installateur rente  in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum als  bedoeld in artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 tot de dag van ontvangst  van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente  ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek. 
  2. De installateur is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 14  dagen bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over  te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de installateur  hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten  naar redelijkheid voor rekening van de consument. De installateur kan  maximaal de hieronder vermelde incassokosten in rekening brengen. 

Hoofdsom Percentage Vergoeding  ten hoogste incassokosten ______________________________________________________________  Over de eerste € 2.500,00 15% Minimum € 40,00 _______________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________ € 2.500,00 10% 

 Over de volgende 

_______________________________________________________________________________________________ € 5.000,00 5% 

 Over de volgende 

_______________________________________________________________________________________________ € 190.000,00 1% 

 Over de volgende 

 Over het meerdere 0,5% Maximum € 6.775,00

De installateur kan ten voordele van de consument afwijken van alle  hierboven vermelde bedragen en percentages. 

  1. De installateur blijft de eigenaar van nog niet verwerkte materialen,  totdat de consument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. 5. Indien de installateur een door hem aan de consument verschuldigde  betaling of schadevergoeding niet tijdig betaalt, dan wijst de consument  hem per brief op zijn verzuim. Indien de installateur niet binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief heeft betaald, wordt hij geacht –  zonder verdere ingebrekestelling – in verzuim te verkeren. De leden 2  en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing. 

ARTIKEL 17 Opschorting van betaling 

  1. Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft  de consument het recht de betaling op te schorten, met dien verstande  dat het op te schorten bedrag in een redelijke verhouding dient te staan  tot het geconstateerde gebrek. 
  2. Indien het opgeschorte bedrag niet in een redelijke verhouding staat  tot het geconstateerde gebrek, heeft de installateur het recht de in  artikel 16 lid 2 bedoelde rente te vorderen over het te veel opgeschorte  bedrag. 

ARTIKEL 18 Beantwoording werk aan overeenkomst  en garanties  

  1. De installateur staat ervoor in dat het opgeleverde werk beantwoordt  aan de overeenkomst. De installateur staat er bovendien voor in dat het  werk die eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking  genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een  bijzonder gebruik voorzover dat is overeengekomen. 
  2. Indien zich na oplevering van het werk een tekortkoming openbaart  die maakt dat het werk niet beantwoordt aan de overeenkomst zoals  omschreven in het eerste lid, geldt – onverminderd de rechten die de  wet de consument toekent – het bepaalde in het volgende lid. 
  3. Treedt de tekortkoming aan de dag binnen achttien maanden na de  oplevering van het werk, dan wordt vermoed dat het werk bij oplevering  niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. De installateur zal in dat  geval kosteloos de tekortkoming verhelpen, tenzij hij aantoont dat de  tekortkoming hem niet kan worden toegerekend. 

Van een toerekenbare tekortkoming is in elk geval geen sprake indien: – gebreken aan de installatie niet zo spoedig mogelijk nadat ze ontdekt  werden of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden, schriftelijk  aan de installateur zijn gemeld; 

– gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik  of verzuim van de consument die de opdracht heeft gegeven of zijn  rechtsopvolger, dan wel door van buiten komende oorzaken; 

– het gebrek geen gevolg is van het werk; 

– gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming  van de installateur door de consument aan een derde opdracht is  verstrekt van welke aard dan ook om aan de installatie voorzieningen  te treffen, dan wel wanneer door de consument zelf zodanige  voorzieningen zijn getroffen, met dien verstande dat de garantie  niet vervalt als dat gezien de aard en omvang van de getroffen  voorzieningen niet gerechtvaardigd is; 

– gedurende de garantieperiode geen controle en periodiek onderhoud  wordt verricht aan de airconditioninginstallatie die onderhoud  behoeft; 

– de consument niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan,  tenzij hij gebruik maakt van het recht de betaling op te schorten  overeenkomstig artikel 17, met dien verstande dat de garantie niet  vervalt in het geval de consument geen enkel verwijt kan worden  gemaakt van het niet tijdig betalen; 

– de consument geen zorg draagt voor een zodanig beheer van de  airconditioninginstallatie dat verlies van koudemiddel gedurende het  gebruik wordt voorkomen.  

  1. De installateur kan ruimere termijnen stellen dan die genoemd in het  derde lid. Ook kan de installateur, in aanvulling op het bepaalde in  het derde lid, andere vormen van garantie bieden, mits daarbij wordt  vermeld dat die niet afdoen aan de rechten of vorderingen die de  consument heeft op grond van de wet.  

AFDELING VI. Klachten en geschillen 

ARTIKEL 19 Klachten 

Klachten over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst  moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de  installateur tijdig nadat de consument de gebreken heeft ontdekt. Niet  tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument  zijn rechten terzake verliest. 

ARTIKEL 20 Geschillenregeling 

  1. Geschillen tussen consument en installateur over de totstandkoming  of de uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de  

consument als door de installateur aanhangig worden gemaakt bij de  geschillencommissie.  

  1. De geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling,  indien de consument zijn klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in  artikel 19 bij de installateur heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot  een voor beide partijen bevredigende oplossing.  
  2. Een geschil dient binnen drie maanden na het ontstaan ervan bij de  geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.  
  3. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. 5. Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de  

geschillencommissie, is de installateur aan deze keuze gebonden. 6. Wanneer de installateur een geschil wil voorleggen aan de  geschillencommissie, moet hij eerst de consument schriftelijk vragen  zich binnen een maand uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De  installateur dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken  van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan de gewone rechter  voor te leggen.  

  1. De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de  bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissing van de  

geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.  8. Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde  geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen. 

AFDELING VII. Nakomingsgarantie 

ARTIKEL 21 Nakomingsgarantie brancheorganisatie  1. Indien een installateur de verplichtingen die hem in een bindend advies  zijn opgelegd ten opzichte van de consument niet nakomt neemt NVKL  deze verplichtingen over tot het maximum genoemd in de leden 2  en 3. De overname door NVKL van verplichtingen van de installateur  wordt opgeschort indien en voorzover het bindend advies binnen  twee maanden na dagtekening daarvan ter toetsing aan de rechter  is voorgelegd en vervalt door het in kracht van gewijsde gaan van  het vonnis waarbij de rechter het bindend advies onverbindend heeft  verklaard. 

  1. Teneinde voor uitkering van de nakomingsgarantie in aanmerking te  komen, dient de consument zijn vordering op de installateur uit hoofde  van het eerste lid over te dragen aan NVKL. Bedraagt de vordering  van de consument op de installateur € 5500 of minder, dan keert NVKL  het volledige bedrag van de vordering ineens uit aan de consument.  Bedraagt de vordering van de consument op de installateur meer dan  € 5500, dan keert NVKL € 5500 ineens uit aan de consument. Het  meerdere keert NVKL pas uit aan de consument onder aftrek van de  aantoonbaar gemaakte kosten, nadat NVKL dat meerdere met succes  heeft geïncasseerd bij de installateur. 
  2. In geval van surséance van betaling, schuldsanering, faillissement en  bedrijfsbeëindiging van de installateur geldt de nakomingsgarantie tot  een bedrag van € 5500 per bindend advies, met dien verstande dat:  – de nakomingsgarantie in deze gevallen slechts van toepassing is  

indien de consument het geschil aanhangig heeft gemaakt en heeft  voldaan aan de formele vereisten voor behandeling van het geschil  door de geschillencommissie (betaling klachtgeld, retournering  ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventueel noodzakelijke  depotstorting) vóór de surséance van betaling, schuldsanering,  faillissement of bedrijfsbeëindiging van de installateur, en 

– het totaal door NVKL op basis van de nakomingsgarantie aan  consumenten uit te keren bedrag in deze gevallen niet meer bedraagt  dan € 15.000 per installateur. Bedraagt het totaal van de schriftelijke  beroepen van consumenten op de nakomingsgarantie meer dan € 15.000 per installateur, dan keert NVKL  

€ 15.000 ineens uit aan die consumenten naar rato van de hoogte  van de vorderingen. Het meerdere keert NVKL, onder aftrek van  aantoonbaar gemaakte kosten, pas uit aan die consumenten indien  en nadat NVKL dat meerdere met succes heeft geïncasseerd bij  de installateur. Op NVKL rust een inspanningsverplichting om het  meerdere te incasseren bij de installateur en de consumenten  tenminste één maal per kwartaal op de hoogte te houden van de  stand van zaken, zo lang dat zinvol is. 

AFDELING VIII. Slotbepalingen 

ARTIKEL 22 Toepasselijk recht 

Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op  basis van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd  of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van  toepassing is. 

ARTIKEL 23 Benaming 

Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als Algemene  Voorwaarden voor Airconditioninginstallatiewerk voor Consumenten (en in afgekorte vorm: AVC/NVKL). 

ARTIKEL 24 Wijziging 

De NVKL zal deze Algemene Voorwaarden slechts wijzigen in  overleg met de Consumentenbond en eventuele andere betrokken  consumentenorganisatie(s).

NEDERLANDSE VERENIGING VOOR ONDERNEMINGEN OP HET GEBIED VAN KOUDETECHNIEK EN LUCHTBEHANDELING Boerhaavelaan 40 , Postbus 190, 2700 AD Zoetermeer, T 088 – 40 08 490, F 088 – 40 08 401, E info@nvkl.nl www.nvkl.nl ABN AMRO Den Haag, nr 516231537 t.n.v. NVKL, BTW-nr NL004760025B01, KvK-nr 40341595